Archief Cases - Simpel - Arbozaken

Mensgericht én oplossingsgericht

Projectinformatie:

Snelle terugkeer op de werkvloer

Opdrachtgever: AGO Groep
Aan het woord: Rianne van Summeren
Functie: Mede-eigenaar
Aantal collega’s: 70

Waarom ben je blij Rianne?

“Vooral omdat Simpel veel meer doet dan alleen de
regels toepassen. Ze hebben veelvuldig contact met
medewerkers die zich hebben ziekgemeld. Het doel van
zo’n traject: met een mensgerichte én
oplossingsgerichte aanpak zorgen voor een snelle
terugkeer op de werkvloer. Dat is heel belangrijk. Want
hoe langer iemand thuis is, hoe lastiger het is om terug
te keren.”

Wat is Simpels grootste meerwaarde voor
medewerkers?

“Merel en Nienke zijn warme persoonlijkheden: ze hebben echt oog voor onze medewerkers. Daarbij is het fijn dat collega’s vrijuit kunnen spreken. Niets van wat ze zeggen, komt bij ons terecht. Daardoor ontstaat er echt een vertrouwensband. En ze zijn niet alleen betrokken, maar ook nog eens hartstikke deskundig.”


Wanneer herken je die deskundigheid het meest?

“We maken het wel eens mee dat een Spoor2-traject de beste oplossing is. Maar dat zorgt vaak wel voor een verdrietige situatie. Simpel kan een medewerker dan in beweging krijgen en toch een goed gevoel geven. Hoe? Door knopen door te hakken. En door het niet moeilijker te maken dan het al is. Ze zorgen voor eenvoud, zoals ze het zelf zeggen.”

“Ze zijn niet alleen betrokken, maar ook nog eens hartstikke deskundig”

Projectinformatie:

Langdurig ziekteverzuim minimaliseren

Opdrachtgever: DFDS Logistics Wijchen
Aan het woord: Anneke Knigge
Functie: HR-medewerker
Aantal collega’s: 200

Anneke vertel:

Waarom ben je blij met Simpel?

“Vooral omdat ze altijd kort op de bal zitten. Als een collega zich ziekmeldt, gaan ze op dag twee al op zoek naar de oorzaak. Ook gaan ze meteen aan de slag met de hulpvraag van de afwezige medewerker. Doordat ze adequaat actie ondernemen, en niet de symptomen maar het probleem aanpakken, kunnen we ons langdurig ziekteverzuim minimaliseren. En dát is natuurlijk waar het om draait.”

Wat is nou typisch Simpel?

“Ze bieden echt een luisterend oor. Voor ons als werkgever, maar zeker ook voor onze medewerkers. Ze
willen vooral de vraag beantwoorden ‘hoe kunnen we jou helpen?’. En daar doen ze vervolgens alles voor. Het helpt dat ze ons bedrijf goed kennen: ze weten met wie ze te maken hebben en wat ze nodig hebben. Dat werkt voor iedereen prettig.”

Hoe geven jullie de samenwerking in de praktijk
vorm?

“Simpel is sowieso één of twee dagen per maand op locatie om met zieke medewerkers te praten. Ook
teamleiders, die een belangrijke rol in het verzuimproces kunnen spelen, kunnen dan binnenwandelen. Overigens trainen we leidinggevenden om de juiste eerste gesprekken te voeren en om óók adequaat te ondersteunen. We doen het dus echt samen met Nienke en Merel!”

“Ze pakken niet de symptomen aan, maar het probleem”